News

Vijf jaar innovatie in food gebundeld door CoE Food

Published on
January 17, 2019

Na vijf jaar heeft het CoE Food in een publicatie in beeld gebracht wat de samenwerking tussen onderwijs een bedrijfsleven heeft bereikt. Projecten worden uitgelicht. De resultaten maken duidelijk dat samenwerking met het bedrijfsleven een toegevoegde waarde heeft.

Op initiatief van het ministerie van Landbouw,Natuur en Voedselkwaliteit begon het Centre of Expertise (CoE) Food in 2013 als samenwerking tussen foodbedrijven, foodorganisaties en het hoger onderwijs met als doel het de kennispositie van groene hogescholen en de innovatiekracht van foodbedrijven te versterken.

Projecten

De samenwerking leidde tot verschillende projecten met als speerpunten onder meer de ontwikkeling van een clean label, herformulering van voedingsmiddelen, gebruik van gezonde en natuurlijke ingrediënten, specifieke voeding voor senioren, smaakontwikkeling bij kinderen en voeding op maat.

De overkoepelende thema’s van de projecten zijn gevangen in zes verschillende programmalijnen onder drie hoofdprogramma's: het programma gezonde productsamenstelling, beleving van voeding door de consument en duurzaam produceren van voedingsmiddelen.

Samenwerking

In de publicatie 'Food for Thought', die het CoE Food onlangs uitbracht, wordt een aantal van de diverse projecten uitgelicht. Docenten, projectleiders, regiomakelaars en opdrachtgevers vertellen hoe zij de projecten hebben ervaren. Hoe verliep het proces, wat is er bereikt, wat werkte goed en wat niet? En er wordt vooruitgeblikt: hoe kunnen de projecten worden voortgezet? Waar liggen de
opties voor nieuwe, langdurige samenwerkingen?

Het CoE Food stopt na vijf jaar als zelfstandig CoE, maar de thema's van het CoE Food worden wel verder uitgewerkt binnen een expertisecluster binnen het CoE Groen 2.0. Met de publicatie wil het CoE aan bedrijven, collega docent-onderzoekers, kennismakelaars en regiomakelaars laten zien wat er mogelijk is. Het samenwerken met bedrijfsleven heeft een toegevoegde waarde.

(Bron foto: Shutterstock)